onsdag 11. februar 2015

Kranservice


Mitt første dobbeltsett kjøpte jeg i 2006 og i løpet av de siste 8 årene så har flaskene blitt ganske slitne på utsiden. I tillegg har et par uheldige luftfyllinger med fuktighet medført litt rusting innvendig i flaskene. Selv om flaskene fremdeles gikk greit igjennom den toårlige trykkprøvingen, har de ikke vært oksygenvasket på flere år noe som reduserer bruksområdet. I tillegg hadde flaskene en egenvekt på bare 13,1 kg og var de letteste i flaskesammlingen min. Det tyngste konkave D12-settet mitt har til sammenlikning flasker som veier 14,9 kg per stykk. Et regulært D12-sett fra noen år tilbake har flasker som veier 14,1 kg per stykk. Det letteste settet krever er par kilo ekstra bly - spesielt på vinteren da underbekledningen er tykkere og oppdriften dessto større.

Jeg bestemte meg for å skrote de utslitte lette flaskene, men for å spare noen kroner bestemte jeg meg for å bare bytte flasker og beholde resten. Både DIR-Zone-manifolden og spennbåndene fra v4-tech virket greie. I tillegg hadde jeg et servicekit til manifolden liggende fra før. Nye konkave ecs-flasker ble kjøpt inn fra FUE og det gamle settet ble demontert. Manifolden fikk alle slitedelene byttet og ble 02-renset. Deretter ble den gamle manifolden og spennbåndene montert på de nye flaskene. Følgelig ble et par tusenlapper spart. Flaskene er i tillegg så nye at de kan brukes i tre år uten trykkprøving. Det viste seg også å være et bruktmarked for de gamle flaskene. Disse ble solgt for seks hundre kroner noe som gjorde regnestykket enda penere.


Ultralydsvasker fra OBH Nordica og sitronsyre fra Idun. Effekten på denne billige ultralydsvaskeren er nok så som så, men man rengjør det grøvste med børster uansett.
Tannbørste, dental mellomromsbørste og q-tips gjør at du får skrubbet de værse smussområdene på kranen før du bruker ultralydsbadet med sitronsyre. Er det gjenstridige flekker slik som ofte oppstår inne i gjengepartiet det regulatoren monteres så kan man gjenta prosessen.
Flaskekranene er utrolig enkelt oppbygd. En underpsindel med teflonflate stenger kranen. En overspindel og topplokk med o-ringer sørger for at kranmekanismen er tett selv i åpen posisjon. Den hvite skiven ligger inne i topplokket for å redusere friksjonen.
Servicesettet til manifolden består av samtlige o-ringer, friksjonsskiver samt både over- og underspindel til de tre kranene, De fire små o-ringene øverst tilvenstre tetter mellomstyklket mellom de to flaskekranenen. De to store o-ringene på toppen av bildet tetter mellom kran og flaskehalsen. De tre o-ringene til høyre tetter toppstykket på kranmekanismen. Under montering smører man de bevegelige delene og o-ringene lett med et oksygenkompatibelt smøremiddel som feks Christo-Lube.
Når du har skrubbet delene ferdig med børstene kjører du en runde i ultralydsbadet som er fylt opp med en sitronsyreoppløsning.
Selv om kranmekanismen er utrolig enkel konstruert finnes det noen kraner som er bedre enn andre. Til venstre ser du den orginale overspindelen på DIR-Zone manifolden min. Til høyre ser du en annen type overspindel som ble satt inn av et verksted som trykket flaskene sist. Den orginale overspindelen har en hvit friksjonsskive på toppen av o-ringen og en flens som holder den på plass og avlaster mot topplokket. Den alternative overspindelen til høyre er av en enklere type som bare har en o-ring og ikke noen ekstra friksjonsskive beskyttet av en flens. Legg merke til at på den enkle overspindelen er o-ringen ganske sliten, mens på overspindelen med friksjonsskiven er o-ringen like fin som ny! Typen med friksjonsskive bruke feks på kraner fra Halcyon og DIR-Zone. Slike detaljer gjør at sjansen for å måtte avbryte et dykk på grunn av utstyrsfeil blir mindre.

Etter at manifolden er montert på flaskene er det på tide med en testfylling for å sjekke at alt er tett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar