lørdag 11. februar 2017

Boot 2017 - DPV

En propell i alle prisklasser

Fra undervannssykler til karbonfiberkreasjoner med messing og bling. Hvis du ikke orker å svømme froskespark var det nok av utstillere som ville selge deg et undervannsfremkomstmiddel med propell. Her kommer en liten gjennomgang av utvalget på Boot 2017. Det finnes så mange og tidvis veldig like scootere at det er rart om det faktisk finnes et marked for alle disse variantene.

Sea Bike

Her tror jeg Miljøpartiet De Grønne har vært på fære. SeaBike by Module er rett og slett en undervannssykkel fra et russisk firma i Moskva. Men en messepris på 240 euro virket det som en del faktisk lot seg friste. Ihvertfall så jeg flere som bærte rundt på esker med dette produktet. Når "sykkelen" ikke er i bruk får den plass i en bæreveske som bare er 70 cm lang. Jeg tror neppe dette blir noen vinner på lange grottedykk.


SeaBike by Module.



Her er det bare å tråkke i vei.

ScubaJet

Hvis en kreasjon i karbonfiber og mesing sprenger budsjettet kan kanskje dette være noe for de som ikke orker å tråkke på en sykkel.  ScubaJet er et slags multi fremdriftsmiddel som kan kobles til både surfebrett, kajakker, gummibåter eller hva det skal være. Og du kan bruke den i fritt vann under dykking. Oki. Den ser liten og tuslete ut og da er den kanskje det også? Lengden er ca 40 com. Fremdrivten er en slags vannjet som suger vann inn på sidene og blåser det ut bak. Propellen er mao intern og ikke synlig fra utsiden. Festet på overkroppen av dykkerriggen tar den definitivt ikke store plassen så hva sier de tekniske dataene?

Det største batteriet er på 400 W/h. Motoren trekker 1000 watt og med en skyvekraft på 20 kg er det nok til å suse avgårde i 8 km/t. Men etter 20 minutter er batteriet tomt og du må opp til overflaten for å lade. I praksis betyr det at dette er et leketøy du kan bruker under deler av dykket, evt ha med som reserve dersom du skulle havne i en uventet havstrøm som krever litt ekstra fraspark for å komme tilbake til båten. Eller noe sånt. På Boot-messen var prisen 999 euro. På nettsiden til produsenten oppgies den til å være 1390 euro. Det er snakk om at det skal komme eksterne batteripakker som øker brenntiden, men da forsvinner vel poenget med å lage en såpass kompakt scotter i første omgang?







SeaBob

Her snakker vi ikke om et fremdriftsmiddel under vann, men mer om en slags krysning mellom DVP og vannscooter med en miljøvennlig profil. SeaBob er nemlig oppladbar. En lukseriøs vannleke som du har bak på (super)yachten og som du hopper ut i vannet med i sydligere himmelstrøk iført en speedo og dykkemaske. Hastigheten er 18-20 km/t under/over vann og du kan ha det gøy i hele 60 minutter om gangen for kjøpsprisen i hundre tusen kroners klassen.


SeaBob er på plass i luksustilbehør avdelingen i SuperYacht-hallen.



SeaBob F5 fra Kayago.

SUEX

Italienerne i Suex viste frem sine nye DRIVe-kompatible undervannsscootere som kan kobles trådløs til et instrument (Suex D3) som viser frem brenntid og motoreffekt i sanntid. Også billigmodellen XJOY7 var på plass i ymse fargevarianter.

SUEX på Boot 2017.

Brenntidstester.



XJOY7.


Hurtigbraketten på scotterhåntaket brukes her til å feste et lyktehode fra Thor Offshore Engineering.

SUEX D3 monter på scooterhåndtaket.

Nærbilde av D3 bunntidsmåler som kan kobles trådløs til DRIVe-kompatible scootere.


Bonex

Tyske Bonex System hadde sine velkjente modeller som Reference RS og Aquaprop på plass på årets Boot-messe. Men nyheten var en dobbel-kreasjon med to sammenkoblede scootere og en liggeplate i midten. Oppdriften blir styrt av to integrerte belger som man blåser opp eller tømmer med tradisjonelle draktventiler fra Apeks og en fastmontert draktgassflaske. En liten "vindskjerm" skal redusere vanntrykket mot kroppen når du kjører i høy hastighet. Dette er scooteren for deg som skal krysse den engelske kanalen under vann. Husk rebreather, tisseventil og å lytte etter nærgående skipstrafikk...

Bonex på Boot 2017.

Reference RS.

Reference RS.

Aquaprop by Bonex.




Tradisjonelle draktventiler fra Apeks benyttes til å justere oppdriften til farkosten ved hjelp av to innebygde belger i liggeplaten.

Gavin NT

Det klassiske undervannsscooternavnet Gavin er fornyet i samarbeid mellom George Irvine og et tysk firma. Gavin NT står muligens for New Technology? Rent utseendemessig kan det likne på en Bonex scooter på litt avstand. Begge har en kropp i karbonfiber. Propellen på gavin NT scooteren har individuelt utbyttbare blader noe som gjør den mulig å reparere ved skader. I tillegg til dagens scooter arbeider Gavin Water Sports også med en ny modell som skal utstyres med to in-line propeller som roterer motsatt vei. Hvordan dette skal gjøres uten at det blir for mye tannhjul er ukjent. En mulighet er viskosekobling.

Gavin Water Sports Europa var representert ved disse gutta på Boot 2017.

Gavin NT undervannsscooter.

En uttrekkbar og roterende meknisme på nesen frigjør det yttre hylsteret.

Kabelforbinelse mellom elektronikken i kroppen og håndtaket.

Propellen på Gavin NT.

Hvert eneklt propellblad kan byttes ut separat ved skader.

Gavin XLT95 skal få to motsatt roterende propeller i linje etter hverandre. Dette fjerner dreimomentet mot hånden som holder i scooteren under kjøring og bidrar til at styringen blir enklere og mindre belastende på armen.

SeaCraft

SeaCraft S750 undervannsscooter hevder å være verdens første scooter der motoren kjører dirkete i vannet. Akseltetninger og liknende kan dermed fjernes som poensielle lekkasjepunkter. Dette gjør også at motoren blir optimalt nedkjlt under drift. Scooteren er nesten 100 prosent konstruert i aluminium og er utstyrt med et OLED display som viser alle viktige data inkludert batteristatus og effektforbruk. Nettsiden til SeaCraft inneholder null informasjon i skrivende stund så alle opplysninger er hentet fra en brosjyre som ble distribuert på årets Boot-messe.

SeaCraft S750 DPV.



Integrert OLED-skjerm viser blandt annet batteristatus.

DiverTug

DiverTug er en spansk produsent av undervannsscootere. Deres nyeste modell heter Mariner 528 og har en kropp med klemme-løst design av samme patent som vi kjenner fra feks Suex. En spesiell finesse med Mariner 528 er at batteriet er vanntett og det samme er koblingen mot elektronikken i scooteren. Skulle uhellet være ute og du oversvømmer batteribeholderen kan du dermed fortsette å kjøre om før. Scooteren har batteri-indikator i kroppen, en vekt på 16,5 kg, lithium-batteri og en brenntid på 120 eller 100 minutter på full hastighet. Skyvkraften er oppgitt til henholdsvis 15 og 20 kg (standard eller sportutgaven).

DiverTug DPV.

Mariner 528.

Vanntett batteri og vanntett strømtilkobling.

Håndtak med triggermekanisme.

DiverTug Mariner 528 ganger to.

Åpningsmekanisme i front av scooteren.

Carbon Scooter

De tyskproduserte karbonfiberscooterene fra Wings and More i Eberspach finnes i rekke varianter med mono, duo eller dobbel konfigurasjon.










Duo Mono

Fra tyske Duo Mono kommer et par undervannsscootere som av utseende kan minne mye om modellene til Carbon Scooter, men ser man nøyere etter er det en massiv messingklump på bakstykket. Denne omsluttere motoren og skal gi optimal kjøling av motoren i det akvatiske miljøet. I tillegg ser det jo ganske så bling ut må jeg si. Her må man nok frem med pussefillen ved jevne mellomrom for å holde finishen ved like vil jeg tro. Duo Mono har så langt jeg kan se bare to modeller i sitt scooterprogram. En MONO-modell med en motor og en DUO-modell med to motorer. Kroppene er laget i karbonfiber og er utstyrt med indikatorer for batteristatus og motorhastighet. Propellene er utstyrt med en hurtigutløsningsmekanisme. På sin hjemmeside melder Duo Mono at modellene er i serieproduksjon fra og med 2017.

Duo Mono DPV.

Messinghylster rundt motoren.

Skikkelig bling med messing..

Neseparti.

Duo har dobble motorer.

Håndtak på Duo.

Lysdioder for batteristatus. Blå lys.

Lysdiodene endrer til grønn farge når de viser hastigheten på motoren.
Hurtigutløser for propellen.

EB 11.02.2017

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar