søndag 31. desember 2017

Dykking ved sykdom

Dykking og ME?



ME-syke Ann Karin Matberg står igjen frem i avisen for Hitra Frøya og forteller hvordan hun fremdeles får tatt seg noen fotodykk under vann.
Å kjenne på at kroppen gir opp er tøft sier ME-syke Ann Karin Matberg som mente hun ble bedre etter å ha fått eksperimentell behandling med kreftmedisin som inneholder virkestoffet Rituksimab.
Nå får hun ikke lenger medisinen. Forskningsstudien som Matberg deltok i har nemlig påvist at kreftmedisinen Rituksimab ikke har noen påviselig effekt mot ME. Behandlingen med den svært dyre infusjonsvesken er defor avsluttet. Matberg mener hun allikvel ble bedre. Men det kan altså være placebo ifølgen studien.
"Mange sier at jeg må være så takknemlig for de gangene jeg har energi til å foreta et dykk. Det er klart jeg er takknemlig for det! Men er de takknemlige for sitt liv? Ann Karin trives aller best de dagene hun kan ta på seg dykkerdrakten og hoppe i vannet med undervannskameraet. Livet under havoverflaten .... Jeg har fått en del spørsmål om hvordan det er mulig å kombinere ME og dykking. Men da må ..."
Matberg som er "fullstendig ufør" har allikvel energi nok til å reise halve kloden rundt på dykketurer til fjerne himmelstrøk. Som til Galapagos i 2016.
"Den første halvannen uken ligger jeg til lading slik at jeg kan ta noen dykk i den siste uka jeg er der."
I 2009 sto Matberg frem i NRK og hevet at hun var blitt "helt frisk" av ME etter et behandlingsopplegg i London der hun deltok på et såkalt Lightning Process-kurs. "- I dag er jeg helt frisk. Jeg har akkurat vært på Maldivene og dykka 30 dykk, smiler Matberg."
På bloggen til Matberg kan vi derimot lese om hvordan hun nærmest må bæres ut i vannet under NM i undervannsfoto som ble arrangert i 2017. "I was dressed by others". "[I ]was not able to get out of bed for the third dive".
Lightning Process blir forøvrig regnet som kvakksalveri av det norske helsevesenet. Men kan selvsagt ikke se bort ifra placebovirkningen.
Jeg skulle likt å se attesten fra legen som har vurdert om helsen er forenlig med dykking. Også NDF burde ha grepet inn og satt en stopper for galskapen.

Kilder:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar